Skuteczny networking w budowaniu relacji biznesowych

W gronie naszych znajomych znajdują się osoby, którym ufamy, których rozumiemy i dobrze się z nimi dogadujemy. Nasi znajomi, koledzy, przyjaciele kierują się w życiu podobnymi zasadami, cenią podobne wartości co my. Czy taki sposób budowania relacji sprawdza się również w życiu zawodowym? Czy budowanie relacji biznesowych ma wpływ na nasz biznes? Czy dobre relacje biznesowe przekładają się na wielkość i jakość sieci kontaktów?

 

Networking- co to?

Networking to najprościej mówiąc, nawiązywanie relacji biznesowych w celu wymiany wiedzy i doświadczeń oraz współpracy. Networking biznesowy to tworzenie sieci kontaktów, które sprzyjają wymianie informacji, uzyskaniu rekomendacji oraz wspieraniu się w świecie biznesu. Stwarza okazje do znalezienia nowych możliwości zawodowych oraz brania udziału w interesujących projektach.

 

Networking a budowa relacji biznesowych

Każdy z nas zdaje sobie sprawę, jak ważne i potrzebne w codziennym życiu są dobre i wartościowe relacje z ludźmi. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku relacji zawodowych. Nawiązujemy nowe kontakty, a dzięki temu mamy szansę na wymienianie się wiedzą, doświadczeniami. Dzięki networkingowi biznesowemu pomagamy zarówno sobie, jak i innym przedsiębiorcom. Często w życiu zawodowym napotykamy przeszkody, których sami nie jesteśmy w stanie pokonać. Jednak wśród znajomych-przedsiębiorców mogą być osoby, które napotkały podobny problem i mogą nam pomóc go rozwiązać. Udzielić cennej rady, pomóc znaleźć odpowiedni kierunek. I wzajemnie, my również możemy posiadać doświadczenie, które posłuży innym jako wiedza do zaczerpnięcia.

Dzięki networkingowi w biznesie można łatwiej pozyskać nowych kontrahentów oraz pracowników, a przede wszystkim zaufanych kontrahentów. Rekomendacje od partnerów biznesowych mogą dostarczyć nam niezbędnych informacji o innych przedsiębiorcach, sprawdzić ich wiarygodność. Jeśli mamy z kimś pozytywne relacje biznesowe to wyciągamy do siebie pomocną dłoń. Jeśli dbamy o relacje, pielęgnujemy je, pokazujemy, że jesteśmy dobrym współpracownikiem, budujemy swoją markę. Przedsiębiorcy ufają rekomendacjom uzyskanym od zaufanych partnerów.

Skuteczny networking sprawdza się również podczas rekrutacji pracowników. Znalezienie dobrego specjalisty w dzisiejszych czasach nie jest łatwe. Gdy szukamy nowego członka zespołu, możemy liczyć na uzyskanie kogoś z polecenia, na kim się nie zawiedziemy. I odwrotnie, fachowiec nie zatrudni się w firmie, która cieszy się złą sławą w środowisku biznesowym. Dlatego odpowiednie relacje biznesowe są tak ważne.

Networking w biznesie pomaga w rozwoju, zarówno firmy jak i przedsiębiorcy i jego pracowników. Poznajemy nowych, ciekawych ludzi, z pasjami, wiedzą, ciekawym spojrzeniem, często świeżym i nowoczesnym. Wymieniamy wiedzę, poszerzamy horyzonty, pokonujemy przeszkody i rozwiązujemy problemy. Wszystko dzięki rozmowie, współpracy, wzajemnym wsparciu. Skuteczny networking stwarza okazję do spotkania i pomagania sobie nawzajem. Warto pamiętać, że budowanie wartościowych relacji jest długotrwałe, może być trudne, a korzyści przyniesie, jeśli będzie szczere.

 

Zobacz również artykuł: Ugoda z dłużnikiem – sposoby na jej zawarcie.