Dynamiczny rozwój konkurencji, zmieniające się trendy wśród konsumentów czy wreszcie nowelizowane przepisy i regulacje sprawiają, że prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z nieustannym dostosowywaniem do realiów rynkowych. Aby ocenić korzystność podejmowanych kroków, niezbędna jest analiza rentowności przedsiębiorstwa ukierunkowana na konkretne wskaźniki rentowności. Podpowiadamy, na czym polega analiza rentowności i w jaki sposób wskaźniki poinformują Cię o sytuacji finansowej Twojej firmy.
Analiza rentowności jest jednym z kluczowych narzędzi w analizie kondycji finansowej firmy. Jej wyniki informują o tym, w jakim stopniu firma jest w stanie wygenerować zysk, opierając się na swoich aktywach i kapitale własnym. Analizę rentowności wykonuje się w oparciu o kilka wskaźników – im więcej wskaźników zostanie wykorzystanych, tym więcej informacji o finansach firmy otrzymasz, choć wówczas analiza może okazać się nieco bardziej złożona.
Analiza rentowności jest narzędziem odpowiednim nie tylko dla dużych spółek, ale również dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Niezależnie od swojej wielkości każde przedsiębiorstwo musi być zarządzane sprawnie, a analiza rentowności jest narzędziem, które pozwoli to zarządzanie zoptymalizować.
Otrzymane wskaźniki rentowności pozwolą Ci obrać właściwą strategię finansową i rozwojową swojego przedsiębiorstwa – łatwiej będzie Ci określić właściwe kierunki rozwoju, które pozwolą osiągać większe zyski. Oprócz tego analiza rentowności przybliży Ci odpowiedzi na pytania o słuszność inwestycji czy możliwych terminach spłaty kredytów. Przede wszystkim poinformuje Cię o wartości własnej firmy.
Do wykonania analizy rentowności firmy niezbędne będą sprawozdania finansowe, a w szczególności rachunki zysków i strat. Dzięki nim po analizie będziesz w stanie określić, czy firma generuje zyski czy starty.
Poniżej przedstawiamy poszczególne wskaźniki rentowności, dzięki którym poznasz kondycję finansową przedsiębiorstwa i zdobędziesz informacje cenne w kontekście jej dalszego rozwoju.
Wskaźnik Return On Assets, czyli wskaźnik ROA służy do określenia wielkości wyniku finansowego netto, przypadającego na konkretną jednostkę źródeł finansowania. Inaczej rzecz ujmując – jest to wskaźnik, który służy do obrazowania zdolności aktywów firmy do generowania zysków. Informuje on o efektywności zarządzania majątkiem przez przedsiębiorstwo. Wartość wskaźnika jest zależna od zysków, a wyraża się ją w procentach.
Wskaźnik Return On Equity (ROE) wskazuje, jaką stopę zwrotu przedsiębiorstwo może uzyskać z wybranej inwestycji. Jest to wskaźnik bardzo cenny przede wszystkim dla inwestorów, którzy chcą zainwestować w konkretny projekt Twojego biznesu.
Return On Sales (ROS) informuje o zależności pomiędzy wynikiem finansowym netto, jaki jest wypracowany przez całą działalność firmy, a przychodami netto generowanymi wyłącznie przez sprzedaż. Dzięki niemu można ustalić stopę zysku z danej inwestycji. Wykorzystuje się go do przedstawienia efektów sprzedaży towarów i usług i ustalanie jej opłacalności.
Powyższe wskaźniki rentowności to najczęściej wykorzystywane narzędzia w analizie rentowności. Dostarczają one dużo cennych informacji na temat kondycji finansowej przedsiębiorstwa, choć mogą być rozbudowane również o kilkanaście innych wskaźników, które pozwolą specjalistom z działów finansów zagłębić się w bardzo szczegółowe informacje na temat rentowności firmy w różnych zakresach.
Zadzwoń
Napisz
Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00
Zamów kontakt