Sprzedawca produktu lub dostawca usługi nie zawsze wymaga natychmiastowego uregulowania rachunku. Często proponuje swoim klientom fakturę z tzw. odroczonym terminem płatności. Co to takiego? Jakie daje możliwości przedsiębiorcy, a jakie klientowi? Przeczytaj, jakie znaczenie mają odroczone terminy płatności dla płynności finansowej przedsiębiorstwa i gdzie szukać regulacji prawnych związanych z karami za opóźnienia w transakcjach handlowych. Podpowiadamy także, jak faktoring może pomóc w takiej sytuacji tobie, jako przedsiębiorcy.
Jeśli klient zabiera towar na podstawie otrzymanej faktury, to może za niego zapłacić od razu lub skorzystać z możliwości zapłacenia w późniejszym terminie. Taką możliwość daje przedsiębiorca, proponując fakturę z odroczonym terminem płatności (zwanym także kredytem kupieckim). Oznacza to, że klient ma określony czas na uregulowanie należności, wynikającej z wystawionej faktury za towar lub usługę. Jeśli tego nie zrobi w podanym terminie, to przedsiębiorca ma prawo windykować należność i ukarać swojego dłużnika.
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, która zaczęła obowiązywać w Polsce 1 stycznia 2020 roku, odroczony termin płatności może wynosić:
Wprowadzenie nowej ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych ma na celu zniwelowanie problemów wynikających z powstawania zatorów płatniczych w firmach różnej wielkości. Żeby jeszcze bardziej zachęcić kontrahentów do terminowego płacenia, ustawa podwyższyła dotychczasowe odsetki naliczane za spóźnienie. Pojawiły się także nowe, wyższe stawki rekompensat za spóźnienia. Od 1 stycznia 2020 roku wynoszą kolejno:
Rekompensatą zostaje obciążony klient, który spóźnił się z uregulowaniem należności wynikającej z faktury. Należy jednak pamiętać, że prawo do egzekwowanie tego rodzaju kary finansowej ma jedynie przedsiębiorca, który nie otrzymał należnych mu pieniędzy. Nowa ustawa blokuje możliwość zbywalności prawa do rekompensaty w przypadku dokonania cesji wierzytelności na osoby trzecie np. na firmy windykacyjne lub oferujące faktoring. Warto jeszcze wiedzieć, że w świetle nowego prawa nieuzasadnione wydłużanie terminu zapłaty jest uznawane za czyn nieuczciwej konkurencji, a co za tym idzie, podlega karze grzywny lub nawet pozbawienia wolności.
Faktoring – tzw. finansowanie faktur przez instytucję finansową to doskonałe rozwiązanie, jeśli przedsiębiorca chce uniknąć windykacji należności na własną rękę. Faktor płaci za wystawione lub otrzymane przez przedsiębiorcę (faktoranta) faktury z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu przedsiębiorca nie martwi się tym, że jego klient nie zapłacił na czas. Pozwala mu to na bieżąco regulować swoje zobowiązania i koszty. Faktoring jest usługą płatną. Uwaga! Faktoring to nie to samo co windykacja! Faktoring to zbiór usług, w ramach których może być prowadzony monitoring i windykacja. W zakresie usług faktoringowych poza finansowaniem, znajduje się także: zarządzanie rozliczeniami, inkaso należności, monitoring i windykacja kontrahentów, przejęcie ryzyka niewypłacalności.
Windykacja miękka, czyli przypominanie klientowi o obowiązku zapłacenia za fakturę to proces, który często wymaga czasu na pisanie maili, wiadomości SMS, czy prowadzenie nieprzyjemnych rozmów z dłużnikiem. Dodatkowo przedsiębiorca może ubiegać się o ww. rekompensatę za opóźnienia. Należy jednak pamiętać, że jest to skomplikowany i czasochłonny proces. Jeśli windykacja miękka nie przynosi efektów, to należy zastosować bardziej radykalne środki, zawierające się w zbiorze czynności zwanych windykacją twardą. Na tym etapie przedsiębiorca powinien skorzystać z usług fachowca i mieć nadzieję, że kiedyś odzyska swoje pieniądze. To czekanie narusza płynność finansową firmy i może doprowadzić nawet do jej bankructwa.
Co zatem bardziej się opłaca: faktoring czy własna windykacja? Płacąc za faktoring, przedsiębiorca zapewnia sobie spokój i zyskuje czas. Gdy zdecyduje się na windykację własną, to czeka go wiele nieprzyjemności i musi poświecić sporo czasu, a i tak nie ma pewności, że mu się to opłaci.
Jeśli jeszcze nie wiesz, które rozwiązanie jest lepsze dla Twojej firmy, to skontaktuj się z nami. Pracownik Faktorii wszystko Ci wytłumaczy i dopasuje ofertę faktoringu do Twoich potrzeb.
Zadzwoń
Napisz
Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00
Zamów kontakt