Faktoring to jedna z metod zewnętrznego finansowania przedsiębiorstw, które sprzedają usługi lub produkty z odroczonym terminem płatności. To doskonała alternatywa dla kredytu bankowego czy też leasingu. Korzystanie z usług faktoringowych niesie z sobą wiele korzyści. Kiedy i dlaczego warto zdecydować się na pomoc faktora? Zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.
Czym jest faktoring?
Faktoring to usługa świadczona przez firmę faktoringową, polegająca na wykupie wierzytelności od klienta, który zajmuje się wykonawstwem usług lub dostarczaniem towarów swoim kontrahentom. Ma zapobiegać powstawaniu zatorów płatniczych, umożliwiając przedsiębiorstwom m.in. terminowe regulowanie zobowiązań.
Korzystanie z usług faktoringowych wiąże się z przekazaniem faktorowi wybranych faktur przed upłynięciem terminu płatności. Firma faktoringowa wypłaca należność za owe faktury na konto klienta, natomiast jego kontrahenci dokonują płatności już na konto faktora.
Kiedy korzystać z faktoringu?
Zewnętrzne finansowanie przedsiębiorstwa to nieoceniona pomoc w chwilach niepewności gospodarczej. Usługa ta sprawdzi się w przedsiębiorstwach stosujących odroczone terminy płatności, bowiem jest to jedna z głównych przyczyn powstawania trudności w regulowaniu własnych zobowiązań. Kiedy zatem korzystać z faktoringu? W momencie, gdy firma szuka pomocy w zakresie optymalizacji finansowej.
Rozwiązanie w postaci faktoringu doskonale sprawdzi się w firmach, które potrzebują maksymalnej ochrony przed zatorami płatniczymi oraz niewiarygodnymi kontrahentami. Usługa ta umożliwia również łatwe zarządzanie płynnością finansową. W przeciwieństwie do wyboru oferty kredytowych, przy faktoringu nie musi ona spełniać ścisłych warunków, przedstawiać historii kredytowej oraz korzystać z zabezpieczenia, np. w postaci hipoteki.
Faktoring w różnych branżach
Finansowanie zewnętrzne sprawdzi się w każdej branży, ale przede wszystkim w tych sektorach, gdzie na płatności czeka się najdłużej. Problemy z zatorami płatniczymi to zjawisko dość powszechne w przedsiębiorstwach, które stosują odroczone terminy płatności. Zapłatę otrzymują niekiedy długo po zrealizowaniu zlecenia. Nieterminowe regulowanie zobowiązań prowadzi do dużych strat i opóźnień, związanych z wydatkami bieżącymi. Dobrze jest więc zabezpieczyć się przed ryzykiem utraty płynności finansowej.
Korzyści z faktoringu – czemu warto się na niego zdecydować?
Usługa finansowania przedsiębiorstw wiąże się z wieloma cennymi zaletami. Na jakie korzyści z faktoringu może liczyć firma? Pierwszą z nich jest otrzymanie pieniędzy niemal natychmiast po realizacji zlecenia. To sprawi, że Klient będzie mógł terminowo realizować swoje zobowiązania i wyeliminuje konieczność wnioskowania o kredyt bankowy. Ponadto przedsiębiorca zabezpiecza się przed niewypłacalnością partnera biznesowego – to instytucja faktoringowa jest wierzycielem kontrahenta.
Korzyściami z faktoringu są gwarancja otrzymania należności za wykonanie usługi lub dostarczenie produktu i minimalizacja zjawiska zastoju, związanego z brakiem zapłaty na czas. Faktor może również przejąć na siebie obowiązek monitorowania płatności oraz ich egzekwowania od kontrahentów.
Jakie są ryzyka związane z faktoringiem?
Ryzyko związane z faktoringiem jest niewielkie. Bardziej trafnym stwierdzeniem jest to, że – jak każda metoda optymalizacji finansów – posiada pewne wady. Jedną z nich jest opłata za usługi. Koszty zależą jednak od sytuacji przedsiębiorcy. Aby je obniżyć, można przekazać faktorowi tylko część wystawionych faktur lub korzystać z faktoringu sporadycznie. Warto pamiętać, że usługę tę można zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności.
Jakie są wymagania i warunki korzystania z faktoringu?
Z tej usługi korzystać mogą praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa. Oferta banków dedykowana jest najczęściej do większych firm, natomiast propozycje od instytucji pozabankowych, czyli firm faktoringowych – do mikro, małych oraz średnich organizacji. Istnieje jednak kilka wymagań i warunków korzystania z faktoringu. Należy do nich wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności oraz rozliczanie się z kontrahentami bezgotówkowo. Przedsiębiorstwo powinno również prowadzić powtarzalną sprzedaż. Faktor może wziąć pod uwagę wielkość obrotów firmy oraz sposób prowadzenia rozliczeń.
Podsumowanie
Faktoring to obecnie jedna z najpopularniejszych metod optymalizacji finansowania, która znajduje coraz więcej zwolenników. Stanowi nieodzowną pomoc w przedsiębiorstwach szczególnie narażonych na ryzyko opóźnień w opłacaniu zrealizowanych przedsięwzięć i chroni przed powstawaniem zatorów płatniczych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na ten temat – sprawdź naszego bloga, gdzie szerzej opisujemy usługi faktoringowe. Zapraszamy również do zapoznania się z naszym darmowym e-bookiem o rodzajach faktoringu.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w zakresie finansowania przedsiębiorstw? Zgłoś się do nas – pomożemy Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie.
Najczęściej zadawane pytania
W jakich sytuacjach przedsiębiorstwa powinny rozważyć korzystanie z usług faktoringowych?
Usługi faktoringowe są szczególnie przydatne dla przedsiębiorstw stosujących odroczone terminy płatności, które mogą prowadzić do trudności w regulowaniu własnych zobowiązań. Faktoring jest korzystny w momencie, gdy firma potrzebuje pomocy w optymalizacji finansowej, chce zapobiegać zatorom płatniczym oraz zabezpieczyć się przed niewiarygodnymi kontrahentami. Jest to także dobre rozwiązanie dla firm poszukujących elastyczności w zarządzaniu płynnością finansową i unikających skomplikowanych warunków kredytowych.
Jakie korzyści niesie ze sobą wykorzystanie faktoringu?
Główne korzyści z wykorzystania faktoringu to szybkie otrzymanie pieniędzy po realizacji zlecenia, co pozwala na terminowe regulowanie zobowiązań i eliminuje potrzebę wnioskowania o kredyt bankowy. Faktoring minimalizuje ryzyko związane z niewypłacalnością kontrahentów, gdyż to instytucja faktoringowa staje się wierzycielem. Ponadto usługa ta zapewnia gwarancję otrzymania należności i może obejmować monitorowanie i egzekwowanie płatności od kontrahentów.
Chcesz z nami porozmawiać?
Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!
+48 800 500 600
+48 22 130 21 30
Infolinia czynna: poniedziałek - piątek, 9:00 - 17:00
Wolisz kontakt mailowy?
Napisz do nas, czekamy na wiadomość od Ciebie!
Możesz również skontaktować się z nami poprzez formularz.
Zostaw swoje dane - odzwonimy
Zwykle odpowiadamy w ciągu kilku minut.