Faktura to dokument sprzedaży, który poświadcza fakt zaistnienia transakcji pomiędzy dwiema wymienionymi stronami oraz tworzy tzw. obowiązek podatkowy. Aktualne przepisy umożliwiają wystawianie faktur zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej. W jakim terminie należy wystawić fakturę swojemu kontrahentowi, aby dopełnić procedury zgodnie z terminem? Czy prawo przewiduje wyjątki od ustalonych terminów?
Istnieje szereg przesłanek, które obligują podatnika do wystawienia faktury. Wśród najważniejszych warto wymienić m.in.:
sprzedaż bądź dostawę towarów lub świadczenie usług, dokonywanych na rzecz innego podatnika podatku o wartości dodanej, bądź podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej, niebędącej podatnikiem,
sprzedaż wysyłkowa z kraju oraz na terytorium kraju,
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
otrzymanie całości bądź części zapłaty przed dokonaniem wyżej wymienionych czynności z wyjątkiem sytuacji, w których zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów bądź czynności, dla których obowiązek podatkowy pojawia się z chwilą wystawienia faktury.
Okoliczności wystawienia faktury są ściśle określone przez Ustawę o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią tego dokumentu, przedsiębiorca jest zobligowany do wystawienia dokumentu do 15. dnia kolejnego miesiąca względem tego, w którym nastąpiła sprzedaż danej usługi bądź towaru. Oznacza to w praktyce, że jeśli dana transakcja została zawarta np. 2 marca, obowiązek wystawienia faktury musi być zrealizowany do 15 kwietnia.
Podstawą prawną takich działań jest art. 106i Ustawy o podatku od towarów i usług. Dotyczy on zarówno faktur VAT, jak i faktur zaliczkowych, wystawianych na żądanie osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Zgodnie z literą obowiązującego prawa istnieje możliwość wystawienia jednej, zbiorczej faktury, w której zawarte zostaną wszystkie transakcje, zrealizowane dla kontrahenta na przestrzeni jednego miesiąca.
Istnieją sytuacje, w których fakturę można wystawić później, niż przewidują to ogólne przepisy. O ile wydłuża się okres fakturowania dla poszczególnych sektorów gospodarki?
do dnia upływu płatności – wyjątek ten dotyczy tzw. „mediów”, czyli dostaw energii elektrycznej, cieplnej bądź chłodniczej oraz gazu przewodowego. Obejmuje również najem, dzierżawę, leasing, usługi telekomunikacyjne, usługi ochrony osób i mienia oraz stałą obsługę biurową i prawną.
do 7 dni od dnia zwrotu opakowania, określonego w umowie,
do 30 dni od dnia realizacji usługi – wyjątek ten dotyczy usług budowlanych oraz usług budowlano-montażowych,
do 60 dni od dnia wydania towaru – zasada ta dotyczy dostaw książek drukowanych (z wyjątkiem map, ulotek, gazet, czasopism i magazynów),
do 90 dni od dnia realizacji czynności, polegających na drukowaniu książek (nie uwzględniając magazynów, czasopism, gazet, ulotek oraz map).
z upływem terminu płatności – w przypadku, dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego, świadczenia usług: telekomunikacyjnych, najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, z wyjątkiem usług stanowiących import usług.
Ustawa o podatku od towarów i usług określa zarówno najpóźniejszy, jak i najwcześniejszy termin, w którym powinien powstać dokument księgowy. Zgodnie z działającymi obecnie zapisami, fakturę można wystawić najwcześniej 30 dni przed dostawą danego towaru bądź usługi, otrzymaniem towaru lub wykonaniem części bądź całości danej usługi.
Zgodnie z treścią Ustawy o podatku od towarów i usług, faktura poprawnie przygotowana faktura powinna zawierać następujące elementy:
personalia, dane oraz adresy podatnika i nabywcy usług bądź towarów,
datę wystawienia oraz numer porządkowy danej faktury, pozwalający na jej identyfikację,
numer NIP,
datę wykonania usługi lub dostarczania towarów oraz datę otrzymania zapłaty (w sytuacji, w której ta jest ściśle określona i różni się o daty wystawienia faktury,
nazwę towaru bądź usługi oraz miarę i liczbę towarów lub zakres usług, będących przedmiotem faktury,
cenę jednostkową towaru lub usługi w postaci netto,
kwoty ewentualnych obniżek, rabatów i upustów, które nie zostały uwzględnione w cenie netto,
całkowitą wartość towarów lub usług w danej transakcji bez kwoty podatku (w postaci netto),
stawkę podatku, obowiązującą dla danego typu usługi czy towaru,
sumę wartości sprzedaży netto, uwzględniając podział, związany ze zróżnicowanymi stawkami podatku (bądź zwolnieniem z niego),
kwotę podatku od sumy netto, uwzględniając podział kwot, dotyczących poszczególnych stawek podatkowych,
całkowitą, ogólną kwotę należności.
Czy środki finansowe Twojej firmy są zamrożone w nieopłaconych fakturach? Pragniesz jak najszybciej uwolnić swoje finanse? Skorzystaj z naszej oferty i ciesz się należnymi środkami nawet w 30 minut o wypełnienia wniosku.
Zostaw swoje dane - oddzwonimy
Zadzwoń
Napisz
Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00
Zamów kontakt