Skuteczny networking w budowaniu relacji biznesowych

 

W gronie naszych znajomych znajdują się osoby, którym ufamy, których rozumiemy i dobrze się z nimi dogadujemy. Nasi znajomi, koledzy, przyjaciele kierują się w życiu podobnymi zasadami, cenią podobne wartości co my. Czy taki sposób budowania relacji sprawdza się również w życiu zawodowym? Czy budowanie relacji biznesowych ma wpływ na nasz biznes? Czy dobre relacje biznesowe przekładają się na wielkość i jakość sieci kontaktów?

 networking biznesowy

Networking- co to?

Networking to najprościej mówiąc, nawiązywanie relacji biznesowych w celu wymiany wiedzy i doświadczeń oraz współpracy. Networking biznesowy to tworzenie sieci kontaktów, które sprzyjają wymianie informacji, uzyskaniu rekomendacji oraz wspieraniu się w świecie biznesu. Stwarza okazje do znalezienia nowych możliwości zawodowych oraz brania udziału w interesujących projektach. Coraz więcej przedsiębiorców uważa, że networking jest skutecznym narzędziem rozwijania firmy, ponieważ stwarza możliwość pozyskiwania nowych klientów, znalezienia partnerów biznesowych oraz zwolenników oferowanych produktów lub usług. Networking sprzyja przede wszystkim tworzeniu trwałych relacji zawodowych.

Networking a budowa relacji biznesowych

Każdy z nas zdaje sobie sprawę, jak ważne i potrzebne w codziennym życiu są dobre i wartościowe relacje z ludźmi. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku relacji zawodowych. Nawiązujemy nowe kontakty, a dzięki temu mamy szansę na wymienianie się wiedzą, doświadczeniami. Dzięki networkingowi biznesowemu pomagamy zarówno sobie, jak i innym przedsiębiorcom. Często w życiu zawodowym napotykamy przeszkody, których sami nie jesteśmy w stanie pokonać. Jednak wśród znajomych-przedsiębiorców mogą być osoby, które napotkały podobny problem i mogą nam pomóc go rozwiązać. Udzielić cennej rady, pomóc znaleźć odpowiedni kierunek. I wzajemnie, my również możemy posiadać doświadczenie, które posłuży innym jako wiedza do zaczerpnięcia. Jest to bardzo ważne dla młodych przedsiębiorców, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w branży. Wielu z nich na początku swojej drogi potrzebuje pomocy specjalistów. Wymiana spostrzeżeń z doświadczonymi osobami może pomóc w rozwiązaniu problemów. Wysłuchanie opinii innych, skonfrontowanie ich z naszymi ideami często jest bezcenne, co więcej pozwala wzmocnić naszą barierę ochronną. Dzięki grupie wsparcia, w której mamy znajomego prawnika lub księgowego, możemy skorzystać z fachowej porady, a później odwdzięczyć się pomocą w branży, w której działamy.

Warto jednak pamiętać, że networking nie jest kolekcjonowaniem wizytówek. Wymaga on od nas umiejętności interpersonalnych. Poznawanie ekspertów, innych przedsiębiorców i specjalistów z różnych branż należy traktować jako szansę opowiedzenia o swojej koncepcji biznesowej.

Networking biznesowy, a pozyskiwanie kontrahentów

Dzięki networkingowi w biznesie można łatwiej pozyskać nowych kontrahentów oraz pracowników, a przede wszystkim zaufanych kontrahentów. Rekomendacje od partnerów biznesowych mogą dostarczyć nam niezbędnych informacji o innych przedsiębiorcach, sprawdzić ich wiarygodność. Jeśli mamy z kimś pozytywne relacje biznesowe to wyciągamy do siebie pomocną dłoń. Jeśli dbamy o relacje, pielęgnujemy je, pokazujemy, że jesteśmy dobrym współpracownikiem, budujemy swoją markę. Przedsiębiorcy ufają rekomendacjom uzyskanym od zaufanych partnerów.

Networking, a rekrutacja

Skuteczny networking sprawdza się również podczas rekrutacji pracowników. Znalezienie dobrego specjalisty w dzisiejszych czasach nie jest łatwe. Gdy szukamy nowego członka zespołu, możemy liczyć na uzyskanie kogoś z polecenia, na kim się nie zawiedziemy. I odwrotnie, fachowiec nie zatrudni się w firmie, która cieszy się złą sławą w środowisku biznesowym. Dlatego odpowiednie relacje biznesowe są tak ważne.

Jak zdobywać nowe kontakty biznesowe?

Jedną z możliwości poznawania innych przedsiębiorców i specjalistów w dziedzinie, która nas interesuje, jest chodzenie na różnego rodzaju eventy, szkolenia czy konferencje. Warto wcześniej poświęcić dłuższą chwilę na zapoznanie się z tematyką i przebiegiem wydarzenia, listą uczestników (jeżeli została udostępniona), sponsorami oraz sprawdzić agendę i listę prelegentów. By networking był skuteczny, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie korzyści chcemy osiągnąć podczas wydarzenia. Od tego będzie zależała efektywność networkingu i sukces naszego uczestnictwa.

Gdzie szukać informacji o uczestnikach? Coraz częściej organizatorzy imprez umożliwiają gościom wcześniejsze zapoznanie się za pomocą strony internetowej, gdzie znajdują się profile prelegentów.

Bardzo dobrym pomysłem na pozyskanie kontaktów biznesowych jest odwiedzanie stoisk firmowych. Zazwyczaj w takich miejscach znajdziemy osoby nastawione na zdobycie kontaktów. Dzięki krótkiej rozmowie możemy sprawdzić jaki problem rozwiązuje produkt czy usługa danej firmy. Zawsze dobrze jest zostawić kontakt do siebie, by inni przedsiębiorcy mieli możliwość skontaktowania się i nawiązania z Tobą relacji.

Inną możliwością, szczególnie popularną w obecnych czasach jest networking w Internecie. Popularne portale w sieci ułatwiają pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych. Co więcej, w branżowych dyskusjach można uczestniczyć bez wychodzenia z domu. Różnego rodzaju aplikacje umożliwiają nam rozmowę „twarzą w twarz”, co sprzyja nawiązywaniu relacji. Czasami internetowe zdobywanie kontaktów może być wstępem do umówienia się na spotkanie, które zaowocuje nowymi projektami oraz współpracą na długie lata.

Najważniejszym punktem skutecznego networkingu jest jakość relacji. Przedsiębiorcy nie powinny nastawiać się na dużą liczbę kontaktów biznesowych, lecz na ich wartość. Trzeba również mieć świadomość, że networking nie przynosi efektów od razu. Potrzeba czasu, by zaufać drugiej osobie, tak samo, jak w normalnych kontaktach międzyludzkich. Pozytywne aspekty nawiązania relacji pojawiają się zwykle po dłuższym okresie znajomości.

Wzajemna korzyść

W budowaniu kontaktów biznesowych priorytetem nie powinna być wyłącznie nasza korzyść, lecz również korzyść drugiej osoby. Co więcej, dobrze jest być tym, który pierwszy daje coś od siebie. W takich sytuacjach bardzo często druga strona chce się odwdzięczyć za otrzymaną pomoc, dzięki czemu przedsiębiorca może na tym skorzystać i np. rozwiązać problem lub nawiązać długofalową współpracę.

Dbanie o relacje to podstawa

Poznanie nowych osób, zdobycie kolejnych kontaktów biznesowych nie pomoże właścicielowi firmy, jeśli ten nie będzie dbał o relacje. Nie trzeba od razu umawiać się raz w tygodniu z każdą poznaną osobą. Jednak istotne jest, by raz nawiązana relacja nie została zapomniana, ponieważ później może być trudno ją odbudować. Na początku wystarczy napisać krótki mail z przypomnieniem, gdzie się poznaliśmy i zapytaniem co słychać u drugiej osoby. Zabierze nam to tylko kilka minut, a z pewnością przyczyni się do pozytywnego odbioru naszego przedsiębiorstwa. Można również od razu zaproponować termin spotkania lub umówić się na krótką rozmowę np. poprzez Skype.

Networking w biznesie pomaga w rozwoju, zarówno firmy jak i przedsiębiorcy i jego pracowników. Poznajemy nowych, ciekawych ludzi, z pasjami, wiedzą, ciekawym spojrzeniem, często świeżym i nowoczesnym. Wymieniamy wiedzę, poszerzamy horyzonty, pokonujemy przeszkody i rozwiązujemy problemy. Wszystko dzięki rozmowie, współpracy, wzajemnym wsparciu. Skuteczny networking stwarza okazję do spotkania i pomagania sobie nawzajem. Warto pamiętać, że budowanie wartościowych relacji jest długotrwałe, może być trudne, a korzyści przyniesie, jeśli będzie szczere. 

Zobacz również artykuł: Ugoda z dłużnikiem – sposoby na jej zawarcie.


Zostaw swoje dane - oddzwonimy

Zamów kontakt

Chcesz porozmawiać?
Czekamy na Twój telefon

Zadzwoń

+48 800 500 600
+48 22 130 2 130

Napisz

kontakt@faktoria.pl

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00

Zamów kontakt
Nasza strona domyślnie wykorzystuje pliki cookies aby zapewnić Wam jak najlepszą obsługę online. Aby uzyskać więcej informacji lub zmienić ustawienia cookies kliknij tutaj